اگر کودک شما با صدای سفید به خواب می رود، بخوانید


برای کمک به این مشکل، متخصصان اغلب فعالیت های آرامش بخش مانند حمام آب گرم را توصیه می کنند. اما وقتی راه حلی وجود ندارد، والدین به راه حل های دیگری مانند نویز سفید آنها می چرخند اگرچه این استراتژی به خواب کودک کمک می کند، اما پیامدهای بالقوه بلندمدتی دارد. با این مقاله همراه باشید تا مزایا و معایب نویز سفید را بررسی کنیم.

نویز سفید چیست؟

نویز سفید به صداهایی اطلاق می شود که سایر صداهای طبیعی محیط را پوشش می دهند، مانند صداهایی که مانع از شنیدن صدای ترافیک در شهرها می شوند.

برخی صداهای خاص مانند صدای باران و دریا می توانند به شما کمک کنند بدون توجه به صدای محیط به خواب بروید. حتی ماشین هایی وجود دارند که به طور خاص برای استفاده نوزادان طراحی شده اند، برخی از آنها مجهز به لالایی یا حتی صدای ضربان قلب هستند که صدای قلب مادر را تقلید می کند. مطالعه موردی که در سال 1990 در نشریه معتبر Effectiveness منتشر شد نویز سفید این رویا را تأیید می کند. در این تحقیق 40 نوزاد مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که 80 درصد آنها پس از پنج دقیقه گوش دادن به صدای سفید به خواب رفته اند.

یک نوزاد بچه بزرگ می کند

مزایای استفاده از نویز سفید برای خواباندن کودک

با نویز سفید در پس زمینه، نوزادان می توانند سریعتر به خواب بروند.

نویز سفید می تواند صدای محیط، از جمله صدای سایر اعضای خانواده را بپوشاند.

برخی از دستگاه های نویز سفید برای نوزادان، صدای ضربان قلب مادر را تقلید می کنند که برای نوزاد آرامش بخش است.

صدای سفید به عنوان کمک خواب

بارزترین فایده صدای سفید برای نوزادان این است که به خواب آنها کمک می کند. اگر متوجه شدید که کودکتان در یک زمان غیرمعمول سر و صدا قبل از خواب به خواب می رود، ممکن است به دلیل پاسخ مثبت او به صدای سفید باشد. اگر کودک به شلوغی عادت کرده است، محیط کاملاً آرام قبل از خواب تأثیر معکوس بر او دارد.

خواب آورها می توانند سر و صدای خانه را بپوشانند. برای خانواده هایی که چند فرزند در سنین مختلف دارند، استفاده از دستگاه نویز سفید بسیار مفید است. به عنوان مثال، اگر مادر چند فرزند هستید و یکی از آنها نیاز به خواب دارد، می توانید از دستگاه صدای سفید استفاده کنید تا صدای سایر خواهر و برادرها را خاموش کنید.

اثرات منفی صدای سفید بر خواب نوزاد

محدودیت صدای این دستگاه برای کودکان بالاتر از حد مجاز است.

نوزادان برای به خواب رفتن به دستگاه های نویز سفید وابسته هستند.

همه نوزادان به صدای سفید به خوبی پاسخ نمی دهند.

مشکلات رشد بالقوه

دستگاه نویز سفید با وجود مزایای فراوان، محیطی آرام و ساکت بدون خطر ایجاد نمی کند. در سال 2014، آکادمی اطفال آمریکا 14 دستگاه نویز سفید طراحی شده برای نوزادان را آزمایش کرد. همگی بیش از 50 دسی بل از حد نویز فراتر رفتند. این مطالعه نشان داد که استفاده از نویز سفید علاوه بر افزایش مشکلات شنوایی، خطر بروز مشکلات زبانی و گفتاری را نیز افزایش می دهد.

بر اساس یافته های این مرکز، پزشکان اطفال توصیه می کنند که دستگاه نویز سفید حداقل در فاصله 200 سانتی متری تخت نوزاد قرار گیرد. همچنین میزان صدای دستگاه باید زیر حداکثر حد مجاز تنظیم شود.

یک کودک ممکن است به نویز سفید معتاد شود

کودکانی که به نویز سفید پاسخ مثبت می دهند، در شب و در طول روز خواب بهتری دارند، اما فقط در صورتی که صدای سفید همیشه در دسترس باشد. اگر می خواهید کودک خود را در جایی مانند مسافرت، نزد مادربزرگ یا در مهدکودک که وسیله ای ندارید بخوابانید، با مشکل مواجه خواهید شد.

برخی از نوزادان صدای سفید را دوست ندارند

درک این نکته مهم است که نویز سفید برای همه نوزادان کار نمی کند. نیازهای خواب کودکان متفاوت است. بنابراین نویز سفید یک فرآیند آزمون و خطا است، و اگر تصمیم دارید آن را امتحان کنید، آن را با در نظر گرفتن افراد حرفه ای انجام دهید.

اهمیت خواب برای نوزادان

وقتی بزرگسالان به روزهای بی خوابی فکر می کنند، به یک فنجان قهوه خوب برای شروع روز فکر می کنند. عواقب کم خوابی یا خواب ناکافی در کودکان و جوانان چندان آشکار نیست.

برخی از نگرانی های مربوط به کم خوابی در خردسالان عبارتند از:

• گیجی

• نا سازگاری

• تغییرات شدید در خلق و خو و رفتار

• بیش فعالی

کودکان چقدر به خواب نیاز دارند؟

برای مقابله با اثرات کم خوابی، ابتدا باید بدانید که بدن شما به چه مقدار خواب نیاز دارد:

– نوزادان: تا 18 ساعت در روز، در حالی که هر چند ساعت یک بار برای تغذیه خود از خواب بیدار می شوند.

– از 1 تا 2 ماهگی: نوزادان می توانند 4 تا 5 ساعت پشت سر هم بخوابند.

– 3 تا 6 ماهگی: کل خواب شبانه می تواند بین 8 تا 9 ساعت باشد، چرت های کوتاه ظهر نیز وجود دارد.

– 6 تا 12 ماهگی: 14 ساعت خواب شبانه و 2 تا 3 چرت در روز.

به خاطر داشته باشید که این میانگین ها فقط برای اطلاعات هستند و نیازهای خواب هر کودک متفاوت است. برخی از نوزادان ممکن است بیشتر بخوابند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به اندازه کافی نخوابند.

مراحل بعدی

صدای سفید می تواند یک راه حل موقت برای خواب باشد و به عنوان یک روش درمانی برای کمک به خواب نوزاد در نظر گرفته نشده است.

از آنجایی که نویز سفید همیشه کاربردی یا دائماً در دسترس نیست و خطرات بالقوه ای را به همراه دارد، بیشتر از اینکه برای کودک مفید باشد، دردسر خواهد داشت.

فراموش نکنید که اگر کودکی به خصوص در کمتر از شش ماهگی از خواب بیدار شود، احتمالاً مشکلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. همیشه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کودک تا صبح بدون نیاز به شیر یا تعویض پوشک، تمام شب بخوابد.

دیدگاهتان را بنویسید