بهبود مهارت ها به کاهش نابرابری اقتصادی و شغلی کمک می کند



رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور بر لزوم ارتقای مهارت ها تاکید کرد و گفت: کشورهایی که نابرابری اقتصادی و تجاری بالایی دارند می توانند با آموزش های حرفه ای کیفیت مشاغل زنان را افزایش دهند زیرا بدون مشارکت زنان که نیمی از مشاغل را تشکیل می دهند. جمعیت و استعدادهای جهان؛ دستیابی به توسعه واقعی ممکن نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، Ph.D. عرفان خسرویان در نشست تخصصی کمیسیون ملی یونسکو – ایران که با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل معاونت پشتیبانی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران و اساتید دانشگاه در سخنانی با تاکید بر اینکه مهارت آموزی موتور محرک توسعه پایدار است، گفت: انقلاب آموزش مهارت ها آینده کار را برای زنان تغییر خواهد داد.

خسرویان تصریح کرد: عدم گسترش دوره های کار آموزی و مهارت آموزی فنی و حرفه ای یکی از مهمترین عوامل ضعف در توسعه اقتصادی و اجتماعی است که با وجود اهمیت این موضوع متاسفانه همچنان از رفع این معضل ناتوان هستیم. حاکمیت، فرهنگ، قوانین و مقررات.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته 70 درصد دانش آموزان در آموزش فنی و حرفه ای شرکت می کنند در حالی که در کشور ما این درصد کمتر از 25 درصد است.

سرمایه گذاری در کارآفرینی زنان یک سرمایه گذاری هوشمندانه است

خسرویان در بخش دوم سخنان خود به این سوال پاسخ داد که چگونه می توان زنان را به مهارت های لازم برای حضور در اقتصاد فعلی و آینده مجهز کرد؟ وی تلاش برای ایجاد چشم‌انداز بهتر برای حضور زنان در نقش‌های جدید و مشاغل آتی، افزایش مهارت‌های مدیریتی زنان، ایجاد بسترهای لازم برای افزایش مشارکت زنان در آموزش‌های مهارتی و اقدامات مؤثر دیگری از این قبیل را برشمرد و خاطرنشان کرد: فنی و حرفه‌ای دانشگاه با توجه به نقش و جایگاهی که در تربیت نیروی انسانی توانمند، شایسته و توسعه گرا داشت، در این راه پیشگام بود. 45 درصد دانشجویان این دانشگاه را زنان تشکیل می دهند. همچنین زنان در 49 درصد رشته های فنی و حرفه ای دانشگاهی فعال هستند. رشد جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی و حرفه ای از 30 درصد در سال 2013 به 43 درصد در سال 2011 افزایش یافته است. در این دانشگاه 53 مرکز آموزشی ویژه بانوان وجود دارد. نرخ اشتغال فارغ التحصیلان زن در این دانشگاه 40 درصد است.

وی با تاکید بر شبکه ای بودن سازمان دانشگاه های فنی و حرفه ای سراسر کشور و نقش آن ها در ارتقای مهارت های بانوان، بر فعالیت های مختلف بانوان در مراکز استان از آموزش و مشاوره کودکان گرفته تا ساخت و ساز، در زمینه های مختلف تاکید کرد. فناوري اطلاعات و انرژي و عملكرد بين المللي آنها و ضرورت آن، ارتقاي سطح مهارت و مهارت را در مقايسه با كشورهاي ديگر برشمرد و خواستار تكميل بودجه اين بخش شد.

خسرویان در پایان تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای آمادگی دارد در راستای توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و جهان اسلام در راستای توسعه پایدار منطقه ای اقدام کند. توسعه مهارت های کارآفرینی، آموزش فنی و حرفه ای در مشاغل آتی و جدید، تقاضا برای افزایش مشارکت زنان در آموزش های مهارتی و توانمندسازی زنان متناسب با نیازهای عصر دیجیتال، توسعه مشارکت زنان در آموزش های فنی و حرفه ای سبز برخی از این موارد است. از آنها با این رویکرد که کاربرد آنها منجر به توانمندسازی اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی برای زنان شود، در بازار کار منصفانه خواهد بود و آینده ای با ثبات را به ارمغان می آورد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحکیم نهاد خانواده و تحقق الگوی ایرانی- اسلامی توسعه، تقویت و اصلاح نظام حقوقی و رویه‌های قضایی مرتبط با زنان و خانواده، توانمندسازی اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی عادلانه برای زنان در بازار کار، تأثیر حمایت های اجتماعی بر توانمندسازی زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، توانمندسازی زنان در عرصه آموزش، توانمندسازی زنان در امور حقوقی و قضایی و توانمندسازی بانوان در حوزه ورزش، سلامت و بهداشت از محورهای این نشست بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید