این «اکسیژن» برای ما طعم «فوتبال»/دوستی با هیجان داشت! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد عنوان چیزی شبیه به جلد کتاب است طراح او سعی می کند با انتخاب عناصر، شکل ها و چیدمان ها به کمک گرافیک و موسیقی، مخاطب را در جریان اثر قرار دهد. شرایطی که گاه بسیار دقیق و مدبرانه و حساب شده و گاهی پیش روی مخاطب قرار می دهد مدرسه غمگین و بر روی انجام یک وظیفه اجباری ساخته شده است که با جلوه بصری بیننده را از پایه منحرف می کند.

آنچه بهانه ای شده است برای یک بار دیگر به کلمه کلیدی «عنوان» بازگردیم، مروری بر ماندگارترین و به یاد ماندنی ترین موسیقی مربوط به برخی از برنامه ها و آثار سینما و تلویزیون است که برای بسیاری از بینندگان خاطرات تلخ و شیرینی را در بر می گیرد و یادآوری مجدد آنها در هر شرایطی می تواند دنیایی از خاطرات را برای ما به ارمغان بیاورد. خاطره بازی که پس از راه اندازی و اکران در نوروز با استقبال مخاطبان 1400 روبه رو شد، ما را ترغیب کرد که در قالب یک بازی خاطره هفتگی در روزهای جمعه هر هفته و از درگذشت او تا سال ها روح و روان خود را به او بسپاریم. وقتی ما بهتر از این روزهای پر دردسر هستیم، بله، برویم.

«خاطرات سرفصل های ماندگار» نام مجموعه ای از گزارش های آرشیوی با همین رویکرد است که می توانید آن را به صورت هفتگی در گروه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در هفتادمین شماره از این روایت رسانه ای، به سمت موسیقی تیتراژ رفتیم که نه تنها طرفداران موسیقی الکترونیک با شنیدن آن حس خاصی را تجربه می کنند، بلکه فوتبالدوستان ایرانی نیز با این موزیکال ماندگارترین لحظات دهه 80 و 90 را تجربه کردند. حس نوستالژیکی که دست اندرکاران پخش زنده مسابقات فوتبال چه در لیگ ایران و چه در رویدادهای خارجی آن را در ابتدای مسابقات پخش می کنند تا دوز هیجان ناشی از این مسابقات را برای مخاطبان دوچندان کند.

این یکی

موسیقی که الحق آی انصاف ایجاد یک فضای هیجان انگیز برای تماشاگران حتی در مسابقات محلی و غیر اجباری عنصری غیرقابل توصیف بود. کرامت آنها قبل از شروع بازی ها نیز از این آهنگ ماندگار استفاده کردند. شرایط آن دهه شصت می بینم معروف است که در آن زمان در مسابقات محله یا داخل سالن که بیشتر در ماه مبارک رمضان برگزار می شد، این موسیقی به عنصر جدایی ناپذیر رویدادها تبدیل می شد که توپ دو لایه و حتی سه لایه روی آسفالت بود. طبقه و در سالن هایی که اکثراً کف پاره شده بودند و همین امر فضای خاصی را برای این موسیقی ایجاد می کند. موسیقی ای که قبلاً یادآور لحظاتی بود که گوینده تلویزیون این آهنگ هیجان انگیز را پخش می کرد ژان میشل جار نابغه جهانی موسیقی الکترونیک، اعلامیه مسابقه فوتبال را می خواند و تماشاگران را به تماشای فوتبال جذاب ترغیب می کرد.

هر مخاطبی با این موسیقی آشناست، ناخودآگاه او را به یاد بازی تیم محبوبش مقابل حریف می اندازد که دنیایی از خاطرات را برایشان به ارمغان آورد، حالا فرقی نمی کند آن بازی بازی فلان تیم هشتگ سازی باشد. با تهیه نوشابه در جایی یا مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا جالب است که هر مخاطبی با این موسیقی آشناست، ناخودآگاه او را به یاد بازی تیم محبوبش مقابل حریف می اندازد که برایش یک دنیا خاطره به ارمغان آورد، حالا آن بازی مهم نیست، بازی هشتگ زدن یک مکان خاص با نوشابه. چه مکان خاصی باشد، چه مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا، یا یک مسابقه ملی درجه یک که پیروزی و شکست برای تماشاگران به معنای مرگ و زندگی نیست، یا یک مسابقه خاص در یک جهان خاص. جام هر چه هست داستان عجیب خودش را دارد که خالقش خوب است. ممکن است او با توجه به دانش مثال زدنی و نبوغ خود در موسیقی الکترونیک می داند که چه نوع محصولی را به دست شنوندگان برساند. هنرمندی که پدرش آقای موریس است جار و بدون شک قسمت آنها طلایه دار تغییرات و تحولات اساسی در موسیقی زمان خود بودند خیلی خوب علاقه مندان به این رشته ها می دانند چیست به طرز شگفت انگیزی سلام در مقابل مخاطبان و شنوندگان خود قرار دهید.

بله، همه اینها را گفتیم تا اسمی بیاوریم جناب عالی ژان میشل آندره جار شناخته شده به عنوانژان میشل جار“؛ نابغه فرانسوی دنیای موسیقی که با آثارش به ویژه آلبوم “اکسیژن” به شهرتی کم نظیر دست یافت که فوتبالدوستان ایران با آثار او رفاقت خاصی دارند. رفاقت هیجان قبل از شروع مسابقه بین تیم های فوتبال و بین دو نیمه تعجب آور است بیاور آنها چطورند؟ محل ممکن است آورده شده و آنها را تشویق کرد تا با گوش شنوا به جنگ بروند، جایی که جادوی توپ و مستطیل سبز اولین و آخرین کلمه بود. موسیقی تم خاطره ای از خود بازی است و می توان آن را در بالای کلوپ محبوب ترین آهنگ هایی که در قسمت عنوان می شناسیم قرار داد.

این یکی

ژان میشل جار پسر موریس جار آهنگساز مشهور فرانسوی، یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک، محیط، مصنوعی پاپ را کسی می دانند که در کنسرت های خود علاوه بر مهارت مثال زدنی در زمینه های مختلف آهنگسازی، میکس و تنظیم، نوآوری ها و خلاقیت هایی را به مخاطب ارائه می دهد که می توان آن را بهترین و بی نظیر نامید.

این هنرمند اولین نسخه از آلبوم معروف «اکسیژن» را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. آلبومی که خیلی زود پس از انتشار به یکی از مهم ترین و محبوب ترین ها تبدیل شد بیشترین آثار او عبارت بودند از این آلبوم شامل چندین قطعه شماره گذاری شده است که با نام های «اکسیژن 1»، «اکسیژن 2» و… با یکدیگر تفاوت دارند. جالب هست جار این آلبوم مانند کارهای قبلی است خاکستر ضبط شده با بودجه بسیار اندک در یک استودیوی خانگی که در آشپزخانه راه اندازی شده است. در حالی که همه “پژواک می کند» موجود در آهنگ های نویسنده مصنوعی اندازه VC اس ایجاد شدند

او در این بار «همه آن صداهای آسمانی در Oxygen 4 VC اس 3 ایجاد شد. این یکی از اولین هاست مصنوعی سایز اروپایی در انگلستان توسط شخصی به نام پیتر زینوویف ساخته شد من یکی از اولین مدل هایی را خریدم که برای آن مجبور شدم در سال 1967 به لندن سفر کنم. هنوز بعد از چهل سال از این ماجرا مصنوعی اندازه من از آن روی صحنه استفاده می کنم.”

جالب است که بسیاری از شرکت های موسیقی، آلبوم ها جار برای انتشار پذیرفته نشد تا اینکه بالاخره یک شرکت با انتشار و فروش اکسیژن موافقت کرد و 50 هزار نسخه منتشر کرد. تا آوریل در سال 1977 Oxygen حدود 70000 نسخه در فرانسه فروخته است. در عین حال آن شرکت به عنوان ناشر اکسیژن در مصاحبه ای اعلام کرد: ما سرمایه زیادی داریم. جار ما قرار داده ایم او است استثنا و من مطمئن هستم که تمام جهان تا سال 1980 آن را خواهند دانست.

این یکی

در نوامبر 2007، به مناسبت سی امین سالگرد آزادسازی اکسیژن جار او آلبومی به نام اکسیژن منتشر کرد – ضبط استاد جدید. این آلبوم شامل یک دی وی دی و یک سی دی است که در دی وی دی ویدئویی جار و سه نفر از نوازندگان پشتیبان او در حال اجرای آهنگ های اکسیژن روی صحنه بدون تماشاگر هستند. جار در اجرای این آهنگ ها از مصنوعی سایز او از قدیمی خود نیز استفاده کرد.

به هر حال، از چه ژان میشل جار و آثار عنوان شده به دلیل اتفاق مهمی مانند جام جهانی فوتبال تنها نشانه کوچکی است که یکی از آثار این هنرمند فرانسوی توانسته به عنوان یکی از مهم ترین و فراموش نشدنی ترین ها باقی بماند. بیشترین ما باید کارهایی را که قبل از شروع مسابقات فوتبال در ذهنمان تداعی می شود، در نظر بگیریم. برای ما ایرانی‌ها موسیقی فقط موسیقی نیست و می‌تواند شامل ابعاد مختلفی از عواطف و احساسات باشد که باعث می‌شد حالمان بهتر شود.

خبرگزاری مهر یو شبکه اجتماعی پيگيري كردن



دیدگاهتان را بنویسید