پیچ خوردگی مچ پا و دست؛ انواع، علائم، روش های درمان


پیچ خوردگی مچ پا یکی از شایع ترین آسیب هایی است که احتمالاً همه ما حداقل یک بار دچار آن شده ایم. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این آسیب و روش های درمان آن بدانید را برای شما نوشته ایم.

انواع معکوس

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که یکی از رباط های اطراف مفصل کشیده یا پاره شود. احتمال رگ به رگ شدن یکی از رباط های بدن وجود دارد، اما شایع ترین آن پیچ خوردگی مچ، پا و زانو است که اغلب در اثر زمین خوردن رخ می دهد.

رگ به رگ شدن مچ پا زمانی اتفاق می افتد که هنگام زمین خوردن روی دستان خود فرود می آیید و زانو پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که پای شما به طور ناگهانی پیچ خورده و باعث زمین خوردن شما شود. در هر دو مورد، رباط های اطراف زانو یا استخوان های مچ پا کشیده یا پاره می شوند.

انواع پیچ خوردگی مچ پا

مفصل مچ پا، پای شما را به ساق پای شما متصل می کند. 3 رباط استخوان های مچ پا را محکم در جای خود نگه می دارند و از حرکت آن ها جلوگیری می کنند. هنگامی که یکی از این 3 رباط بیش از حد کشیده یا پاره شود، پیچ خوردگی مچ پا رخ می دهد. البته برخی افراد رگ به رگ شدن را با پیچ خوردگی اشتباه می گیرند.

وقتی فردی پای خود را رگ به رگ می کند، عضلات یا بافت هایی که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند آسیب می بینند، نه رباط ها.

پیچ خوردگی مچ پا بر اساس شدت به 3 دسته تقسیم می شود:

  • آسیب خفیف (1 درجه): در این حالت رباط های مچ پا فقط کشیده می شوند و پاره نمی شوند. به همین دلیل در این حالت مفصل مچ پا ثابت شده و فقط کمی درد و سفتی در مفصل احساس خواهید کرد.
  • آسیب متوسط ​​(درجه 2): در این حالت یک یا چند رباط تا حدی پاره می‌شود و مفصل مچ پا ناپایدار است و نمی‌توانید طبق معمول آن را حرکت دهید. تورم و درد متوسط ​​در مچ پا از علائم این نوع پیچ خوردگی است.
  • آسیب جدی (3 درجه): در این حالت یک یا چند رباط کاملاً پاره می شود، مفصل مچ پا اصلاً ثابت نیست و نه تنها نمی توانید آن را حرکت دهید، بلکه درد زیادی هم دارد.

علل پیچ خوردگی مچ پا

کشش بیش از حد مفصل مچ پا به رباط های اطراف آن آسیب می رساند. این حالت معمولاً زمانی رخ می دهد که پا به سمت داخل یا خارج می چرخد. پیچ خوردگی معمولا در شرایط زیر رخ می دهد:

  • هنگام دویدن و پایین آمدن یا بالا رفتن از پله ها.
  • وقتی روی یک سطح ناهموار راه می‌روید، مانند زمانی که پایتان در یک سوراخ فرو می‌رود.
  • در طول ورزش، به ویژه ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال.

چه عواملی احتمال پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهد؟

زنان، کودکان و نوجوانان معمولا بیشتر مستعد ابتلا به پیچ خوردگی مچ پا هستند. همچنین برخی از عوامل شما را در معرض خطر رگ به رگ شدن مچ پا قرار می دهد. شامل:

  • به خصوص در داخل خانه ورزش کنید.
  • مشکل تعادل
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند یا کفش نامناسب.
  • مچ پاهای ضعیف یا سفت به دلیل آسیب های قبلی داشته باشید.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

تورم یکی از علائم پیچ خوردگی مچ پا است

  • تورم و کبودی: پس از کشش، مچ پا ممکن است آنقدر متورم شود که وقتی آن ناحیه را با انگشت پا فشار می دهید، یک فرورفتگی به جا می گذارد.
  • درد: اعصاب بعد از کشش حساس و دردناک می شوند. در این حالت، زمانی که مفصل را فشار می دهید یا پا را در جهات مختلف حرکت می دهید، راه می روید و می ایستید، درد ممکن است تشدید شود.
  • قرمزی و گرمی: وقتی مچ پا رگ به رگ می شود، خون بیشتری به ناحیه آسیب دیده می ریزد و ناحیه آسیب دیده قرمز و گرم می شود.
  • بی ثباتی مفصل: هنگامی که رباط مچ پا به طور کامل پاره می شود، مفصل ضعیف و ناپایدار می شود.
  • مشکل در راه رفتن: پیچ خوردگی دامنه حرکت مفصل مچ پا را محدود می کند.

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا

هر زمان که مچ پای خود پیچ ​​خورده باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک ابتدا مچ پای شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که مچ پا شکسته یا آسیب جدی ندیده است. در طول معاینه وضعیت اعصاب و رگ های خونی پا و تاندون آشیل نیز بررسی می شود. البته اگر پیچ خوردگی مچ پا بسیار شدید باشد، پزشک با تصویربرداری وضعیت استخوان های پا را نیز بررسی می کند:

  • ام آر آی: با تصویربرداری MR می توانید داخل بدن را ببینید. اگر رباط یا غضروف بدن آسیب ببیند یا قسمت هایی از استخوان ها شکسته یا ترک خورده باشد، با این اسکن مشخص می شود.
  • سونوگرافی: با استفاده از سونوگرافی، پزشک می تواند وضعیت رباط های مچ پا را بررسی کند.
  • سی تی اسکنر: برای دریافت تصاویر دقیق از استخوان ها و بررسی وضعیت آنها می توان از اشعه ایکس استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که پس از پیچ خوردگی مچ پا به پزشک مراجعه کنید، زیرا اگر این آسیب درمان نشود، می تواند به مشکل جدی تری تبدیل شود یا بارها و بارها دچار پیچ خوردگی شوید. مشکلات حاد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

  • مفصل ناپایدار؛
  • درد مزمن؛
  • از آرتریت رنج می برند؛
  • آسیب مفصل مچ پا دوم به دلیل تغییر در راه رفتن.

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

هر نوع آسیبی برای بهبودی زمان می برد و نباید فکر کنید که پیچ خوردگی مچ پا یک شبه خوب می شود. صبر، مراقبت مناسب و استراحت کافی باعث تسریع بهبودی مفصل مچ پا می شود.

درمان های خانگی برای پیچ خوردگی مچ پا برای افرادی که آسیب های جزئی دارند مناسب تر است. البته درمان رگ به رگ شدن مفاصل در خانه ساده و بدون دردسر است و در زیر به توضیح برخی از اقدامات لازم می پردازیم.

1. تعطیلات

زمانی که مچ پای شما دررفته است و بافت های آن ملتهب است، اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید استراحت و تثبیت مچ پا است. می توانید مفصل مچ پا را با بریس یا آتل بی حرکت نگه دارید.

2. یخ

یکی از رایج ترین اقدامات بعد از پیچ خوردگی مچ پا، استفاده از یخ است. احتمالا بهترین درمان خانگی استفاده از یخ است. برای کاهش جریان خون و کاهش تورم، قرمزی و گرما در ناحیه آسیب دیده، یخ را روی مچ پا قرار دهید. علاوه بر این، قرار دادن یخ روی مچ پا بلافاصله پس از پیچ خوردگی از التهاب جلوگیری می کند.

3. فشار

روش بانداژ برای رگ به رگ شدن مچ پا

با استفاده از باندهای الاستیک، مچ پا را محکم ببندید تا فشار ناشی از بانداژ، تورم احتمالی مچ پا را کاهش دهد. با این حال، مراقب باشید که بانداژ را آنقدر محکم نبندید که جریان خون را مسدود کند.

4. بالا نگه داشتن ساق پا

مچ پا آسیب دیده را تا حد امکان بالا ببرید. این باعث جذب مجدد مایع اضافی انباشته شده در ناحیه آسیب دیده می شود.

5. داروهایی که بدون نسخه صادر می شوند

اگر درد و تورم مچ پا شما را آزار می دهد، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین درد و تورم استفاده کنید. همچنین یک پماد پیچ ​​خوردگی مچ پا وجود دارد که می تواند برای کاهش درد و ناراحتی مچ پا آسیب دیده استفاده شود.

6. تمرینات ملایم

هرگز بدون نظر پزشک یا بلافاصله پس از آسیب ورزش نکنید. البته پس از کمی استراحت، اگر پیچ خوردگی مچ پا خفیف یا متوسط ​​باشد، می توانید ورزش های ساده و ملایمی را شروع کنید. ورزش به بهبود سرعت می بخشد. با این حال، مراقب باشید در ورزش هایی که مچ پای شما را دوباره در معرض رگ به رگ شدن قرار می دهد، شرکت نکنید. باشد که روند درمان به خوبی پیش برود.

درمان های پزشکی

اگر آسیب شدید باشد، نمی توانید از داروهای خانگی استفاده کنید و باید با پزشک مشورت کنید. در این حالت ممکن است لازم باشد 1 تا 2 هفته مچ پا را ثابت نگه دارید و هنگام حرکت از عصا زیر بازو استفاده کنید تا مچ پا از زمین فاصله نگیرد.

پس از بهبودی پیچ خوردگی، ممکن است برای بازگرداندن انعطاف پذیری و قدرت به مچ پا نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید. علاوه بر این، اگر پیچ خوردگی مچ پا باعث پارگی رباط ها شده باشد، 3 تا 6 ماه طول می کشد تا بهبود یابد.

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا

  • مچ پاهای خود را قوی و انعطاف پذیر نگه دارید. می توانید تمرینات انعطاف پذیری مچ پا را از پزشک یا فیزیوتراپ خود یاد بگیرید.
  • برای هر فعالیتی بخصوص ورزشی از کفش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام راه رفتن یا ورزش مراقب سطوح ناهموار باشید

اخرین حرف

مدت زمان درمان پیچ خوردگی مچ پا بستگی به شدت آسیب دارد و از 3 هفته تا 6 ماه طول می کشد. خوشبختانه، اکثر جراحات بدون عارضه بهبود می یابند، اما حدود یک سوم افراد یک سال طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. بنابراین، هر زمان که این نوع آسیب را تجربه کردید، تا پایان دوره بهبودی خود صبور باشید.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید و قبلا با روشی درمان شده اید، خوشحال می شویم نظر خود را با ما در میان بگذارید.


چگونه در مورد یک فروشگاه - مجموعه ای از ارتباطات موثر

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مشاوره با پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید