نامه های شهریاری به رئیسی درباره وضعیت سازمان انتقال خون و سرانه درمان شهدا



رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی در دو نامه جداگانه به رئیس جمهور بر لزوم توجه به سرانه درمان ایثارگران در بودجه سال آینده و همچنین وضعیت سازمان انتقال خون تاکید کرد. .

به گزارش ایسنا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره سازمان انتقال خون به رئیس جمهور گفت:

«حضرت آیت الله آقای دکتر. بالا بردن

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام؛

با احترام یادآوری می شود سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها منبع خون و فرآورده های آن در کشور و به منظور ارتقای سلامت بیماران دریافت کننده خون و فرآورده های آن و حفظ نقش پیشگام خود در منطقه می باشد. لازم به انجام سه اقدام به شرح زیر (با ذکر دلایل علمی و موجه و هزینه اثربخشی آن) انجام می شود. تسهیل این امر مهم مستلزم توجه ویژه حضرتعالی به سلامت جامعه و صدور دستورات مقتضی در خصوص تأمین و توزیع اعتبارات و رفع موانع مالی و اجرایی از کلیه نهادهای ذیربط (سازمان های برنامه-بودجه ای، بانک های مرکزی و بانک های عملیاتی، موادغذایی) است. و سازمان های دارویی، گمرکات و غیره) عبارت است از:

1- تولید کم لکوسیت در خون: مزایای فرآیند کاهش لکوسیت عبارتند از: کاهش واکنش های تب غیرهمولیتیک ناشی از تزریق خون (FNHTR)، جلوگیری از انتقال برخی ویروس ها مانند CMV، کاهش آلایمونیزاسیون HLA و مقاومت پلاکتی. همچنین مرگ و میر را در جراحی قلب و بیماران بحرانی کاهش می دهد. علاوه بر این، مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد و هزینه های بیمارستانی را کاهش می دهد، به طوری که بیمارانی که با کمبود لکوسیت خون دریافت کردند، 1 درصد کمتر از بیمارانی که خون بدون لکوسیت دریافت کردند، مرگ و میر کمتری داشتند. علاوه بر این، تب بعد از تزریق 2 درصد و مصرف آنتی بیوتیک بیماران 2 درصد کاهش یافت. همچنین استفاده از کم خونی لکوسیتی در بیماران جراحی قلب منجر به کاهش مرگ و میر از 5.3 درصد به 3.2 درصد شد و طول مدت بستری بیمارانی که کم خونی لکوسیتی دریافت کردند 1.2 روز کمتر از بیماران مبتلا به کم خونی غیر لکوسیتی بود. (9.5 روز به جای 10.7 روز).

مدت زمان تهویه مکانیکی و مدت اقامت در NICU در نوزادان مبتلا به کم خونی لکوسیت کاهش می یابد. در آمریکا، هزینه هر بیمار بستری با انتقال خون لکوسیت کم در بیماران جراحی قلب از 4000 دلار به 2300 دلار کاهش یافت. با در نظر گرفتن 750000 عمل جراحی قلب در سال و کاهش 1700 دلاری در هر بستری، صرفه جویی اقتصادی 1.28 میلیارد دلاری دارد. این مزیت به تنهایی در جراحی قلب دو تا سه برابر بیشتر از کل هزینه یونیورسال Leukoreduction است. بنابراین نه تنها باعث کاهش عوارض و مرگ و میر در گیرندگان خون می شود، بلکه یکی از موارد نادری است که موجب صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت می شود.

2- آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT): ماموریت سازمان انتقال خون ایران تامین خون و فرآورده های خونی با بالاترین سطح سلامت برای بیماران و مراکز درمانی است. این را می توان با استفاده از روش های پیشرفته مانند روش تست اسید نوکلئیک (NAT) برای آزمایش های غربالگری اهداکنندگان خون به دست آورد. سالانه بیش از 60 میلیون اهدای خون در سراسر جهان توسط NAT آزمایش می شود و در این صورت، خطر باقیمانده انتقال ویروس ها (HIV، HBV و HCV) از طریق خون و فرآورده های خونی تقریباً به صفر می رسد. تضمین سلامت خون و ایجاد این اقدامات در سازمان انتقال خون نیازمند منابع مناسب و توجه ویژه است.

3- نیاز به تهیه دستگاه توالی یابی نسل بعدی: پیوند سلول های بنیادی خون ساز یک درمان بالقوه برای بسیاری از بدخیمی ها/سرطان های خونی و همچنین بیماری های خونی ارثی صعب العلاج (مانند تالاسمی، کم خونی داسی شکل، کم خونی آپلاستیک)، نقص ایمنی، بیماری های متابولیک ارثی و تومورها سایر بافت ها و اندام های بدن در بسیاری از موارد پیوند سلول های بنیادی خون ساز از یک فرد سالم به بیمار یک درمان بالقوه برای بهبودی یا تنها گزینه باقی مانده برای نجات جان بیمار است. به دلیل کوچک بودن اندازه بانک HLA ایرانی، شانس یافتن اهداکننده غیرمرتبط مناسب برای پیوند بسیار زیاد است، برای گسترش بانک HLA ضروری است تا روش های تایپ با دقت، سرعت و ظرفیت بالا که علاوه بر نجات جان بیماران و عواقب ناشی از دارو و درمان بیماری ها نیز از خروج ارز جلوگیری می کند.

همچنین متن حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به رئیس جمهور در خصوص سرانه درمان شهدا به این شرح است:

«حضرت آیت الله آقای دکتر. بالا بردن

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام؛

با احترام، همانطور که چندین بار و در مکاتبات متعدد به اطلاع شما عزیزان رسانده شده است، جامعه معزز ایثارگران به ویژه جانبازان عزیز علاوه بر مشکلات جدی در تامین داروهای مورد نیاز، در پرداخت هزینه های پزشکی و دارویی نیز با مشکلات جدی مواجه هستند. . یعنی بر اساس مواد (12) و (13) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دولت موظف است 100 درصد هزینه های بهداشت و درمان آنان را در 3 سطح پایه، تکمیلی و ویژه پرداخت کند. در حال حاضر متأسفانه سازمان برنامه و بودجه به دلیل کمبود بودجه برای نیازهای واقعی عملاً قرارداد بیمه تکمیلی توسط سازمان برنامه و بودجه را فسخ کرد و از طرفی پرداخت خسارت های مختلف به جانبازان توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شد. بیمه فوق الذکر است و با مشکل جدی مواجه است. کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی در جلسات متعدد و پس از بررسی با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور به این نتیجه رسید که دلیل اصلی این تاخیر، فسخ قرارداد با ارائه دهندگان خدمات سلامت بوده است. که باعث نارضایتی همه جانبه از ایثارگری های محترم شد.نداشتن درمان مورد نیاز این عزیزان صحیح است.

متأسفانه سازمان برنامه و بودجه کشور به جامعه ایثارگری رسیدگی می کند که علاوه بر بیماری های خاص سالمندی، جانبازان مجروح و خسارات ناشی از آن نیز دارد که البته هزینه های گزافی نیز به همراه دارد. گروه های دیگر در حال حاضر طبق مشاهدات علمی بیشتر هزینه های جاری جامعه محترم به درمان این عزیزان اختصاص دارد.

لذا تقاضا می شود دستور اکیدی اتخاذ شود که علاوه بر تامین و پرداخت هزینه های واقعی و ضروری سال 1401، برای درمان سرانه واقعی شهدا در بودجه سال 1402 پیش بینی شود تا از این امر جلوگیری شود. بروز مشکلات در سال جاری و افزایش نارضایتی از شهدا به عنوان یادگارهای پرافتخار دوران دفاع مقدس “باید پیشگیری شود.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید