جیمز وب تصویری باشکوه از یک ساعت شنی آتشین ارائه کرد


آخرین تصویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب، نمایی از یک خیلی پیر (ستاره طلوع) با نام L1527 در یک ابر ساعت شنی پنهان شده است. این تصویر شگفت انگیز با کمک توانایی جیمز وب برای دیدن طول موج های مادون قرمز نامرئی با چشم انسان گرفته شده است.

در این تصویر، تلسکوپ جیمز وب به ما نشان می دهد که منظومه شمسی ما در اولین روزهای خود چگونه بوده است. خط تیره ای که در اطراف گردن ساعت شنی دیده می شود، قرص پیش سیاره ای است، یک قرص چرخان از گاز و غبار که پیش ستاره را احاطه کرده است. ستاره جدید از بالا و پایین نور ساطع می کند و ظاهری شبیه ساعت شنی ایجاد می کند.

تصویر پروتوستار L1527 توسط جیمز وب

ناسا در بیانیه خود نوشت:

رایج‌ترین ویژگی‌های این سیستم، ابرهای آبی و نارنجی در این تصویر مادون قرمز است که دهانه‌هایی را نشان می‌دهد که توسط موادی که از پیش ستاره پرتاب شده و با مواد اطراف برخورد می‌کنند ایجاد شده‌اند.

نواحی آبی نشان دهنده لایه های نازک تری از غبار و نارنجی نشان دهنده غبار ضخیم تر است.

L1527 یک ستاره جوان است که تنها حدود 100000 سال سن دارد. بنابراین هنوز زمان زیادی برای رشد دارد. ناسا آن را به عنوان یک “توده گاز کوچک، داغ و پف کرده” با مقداری از جرم بین ستاره ای زمین توصیف می کند.

در تلاش برای تبدیل شدن به یک ستاره تمام عیار، پیش ستاره با جمع آوری گاز و غبار در اطراف خود و ایجاد جرم بزرگتر می شود. ناسا می گوید که با افزایش جرم و فشرده شدن بیشتر، دمای هسته آن نیز افزایش می یابد و در نهایت به آستانه شروع همجوشی هسته ای می رسد. و اینگونه است که یک ستاره متولد می شود.

چندی پیش تلسکوپ جیمز وب تصویر جدید خیره کننده ای از “ستون های آفرینش” منتشر کرد که در آن ستون های سه بعدی به همراه ستارگانی که در تصاویر قبلی قابل مشاهده نیستند، از میان ابرها و غبار دیده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید