کاوشگر ناسا تصویری از قمر آتشفشانی مشتری + عکس به اشتراک گذاشت


آخرین تصویر از ماموریت جونو ناسا، قمر مشتری Io را در مادون قرمز نشان می‌دهد، که نقاط آتشفشانی آیو را نشان می‌دهد که سطح آن را مانند فلفل روشن می‌کنند و شفق‌های قطبی مشتری را سوخت می‌دهند.

Io فعال ترین جهان آتشفشانی منظومه شمسی است و صدها آتشفشان پوسته سیلیکات آن را تشکیل می دهند که با گوگرد مذاب پر شده است. برخی از این آتشفشان ها می توانند گدازه ها را تا حدود 15 کیلومتری از سطح زمین پرتاب کنند.

در تصویری که اخیراً در زیر منتشر شده است، فضاپیمای جونو ناسا آیو را با شکوه تمام با استفاده از طیف‌سنج تصویربرداری شفق جویانی خود (JIRAM) ثبت کرده است. در تصویر، مناطق با دمای بالا روشن تر به نظر می رسند.

چگونه شفق های مشتری با کمک ماه آیو شکل می گیرند

لکه های آتشفشانی آیو از این جهت قابل توجه هستند که گفته می شود در شکل گیری شفق مشتری نقش دارند. جاناتان نیکولز و استن کاولی از دانشگاه لستر که پس از تجزیه و تحلیل داده‌های جونو در مقاله‌ای به آن اشاره کردند، استدلال کردند که پس از تعامل با میدان مغناطیسی مشتری، آلاینده‌های آتشفشانی آیو به قطب‌های سیاره منتقل می‌شوند و شفق‌های قطبی در آنجا ایجاد می‌کنند.

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو در بیانیه ای از ناسا گفت.

تیم ما واقعا هیجان زده است که ماموریت گسترده جونو شامل مطالعه قمرهای مشتری می شود. با هر پرواز نزدیک، ما قادر به جمع آوری انبوهی از اطلاعات جدید بودیم. حسگرهای جونو برای مطالعه مشتری طراحی شده اند، اما ما هیجان زده هستیم که آنها می توانند با رصد قمرهای مشتری وظایف بیشتری را انجام دهند.

فضاپیمای جونو ناسا در سال 2011 به فضا پرتاب شد و پس از پنج سال به مشتری رسید. در مأموریت اولیه خود، 35 بار دور سیاره چرخید که هر کدام تقریباً 53 روز طول کشید تا 375 گیگابایت داده از جو و درون مشتری جمع آوری کند. ناسا این ماموریت را در سال 2018 و بار دیگر در سال 2021 با تاریخ پایان برنامه ریزی شده سپتامبر 2025 تمدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید