تخلیه 3 شهر؛ شرط جدید ترکیه برای کردهای سوریه



منابع خبری گزارش دادند که ترکیه برای کردهای سوریه شرایط جدیدی تعیین کرده و در ازای عدم انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه خواستار عقب نشینی آنها از سه شهر مهم منطقه شده است.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره به نقل از منابع رسمی ترکیه در این خصوص اعلام کرد: آنکارا خواستار خروج نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) از سه شهر منبج، عین العرب (کوبانی) و تل رفعت شده است. .

به گفته این منابع، ترکیه از بازگشت نهادهای دولتی سوریه به این سه شهر پس از خروج کردها از آنها حمایت می کند.

این منابع همچنین گزارش دادند: طرف روسی در تلاش است تا خواسته های آنکارا را برآورده کند و از عملیات نظامی ترکیه جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، آنکارا برای پاسخگویی به خواسته های خود ضرب الاجل تعیین کرده است و در صورت عدم تحقق این خواسته ها، عملیات نظامی خود را در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت انجام خواهد داد.

همزمان با ادامه حملات هوایی آنکارا، منابع آگاه در مناطق شمالی سوریه روز دوشنبه از تکمیل مقدمات آغاز عملیات زمینی ترکیه در این منطقه خبر دادند.

منابع آگاه به العربی الجدید گفتند: مقدمات عملیات زمینی هم اکنون کامل شده است و احتمال می رود تل رفعت در حومه شمالی حلب و همچنین شهر «عین العرب» (کوبانی) در شرق شهر حلب باشد. فرات، هدف بعدی ترکیه خواهد بود.

پیش از این منابع رسانه ای اعلام کردند که آنکارا خواستار خروج نیروهای دموکراتیک سوریه تا فاصله 30 کیلومتری از منطقه مرزی با سوریه مطابق با اجرای توافقات قبلی با آمریکایی ها و روسیه شده است. شرط دوم ترکیه اخراج نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) از سوریه و تحویل برخی از فرماندهان آن به آنکارا است.

بر اساس این گزارش رسانه‌ها، ترک‌ها همچنین خواستار آن هستند که بخشی از درآمدهای نفتی در مناطق تحت کنترل نیروهای SDF به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته به آنکارا و ایجاد مراکز نظارتی مستقل برای ترکیه یا به طور مشترک با ائتلاف بین‌المللی برای نظارت اختصاص یابد. حرکت سلاح های سنگین در این منطقه به منطقه تبدیل شد

بر اساس این گزارش، ترکیه پیشنهاد دیگری به کردهای سوریه داده است و بر اساس این پیشنهاد، آنها نمی توانند شرایط اعلام شده را برآورده کنند و در مقابل، کل منطقه را به ارتش سوریه بسپارند.

پس از انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که در آن 6 نفر کشته و 81 نفر زخمی شدند، ترکیه گروه های مسلح کرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور نیروی هوایی را راه اندازی کرد. عملیات علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) در شمال سوریه و عراق آغاز شد.

مقامات ارشد ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده اند که همزمان با حملات هوایی، عملیات زمینی در این مناطق را آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید