ایران به قطار سریع السیر فناوری های نوین می پیوندد/تولید 600 محصول در حوزه سلول های بنیادی در کشور



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معتقد است که ایران باید به تعدادی از فناوری های نوینی که رونق گرفته اند بپیوندد. چرا که محققان داخلی در حوزه سلول های بنیادی در 8 سال گذشته 600 محصول تولید کرده اند و محیط کشت نداشته اند و اگر شرکت های دانش بنیان دانش فنی ساخت رسانه IVF را کسب نمی کردند، کشور با چالش مواجه می شد. اجرای قانون افزایش جمعیت

دکتر. امیرعلی حمیدیه در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که امسال به نام دانش بنیان مزین شده است، ابراز امیدواری کرد که ایران هر ساله شاهد شکوفایی دانش بنیان باشد.

وی افزود: به نظر من ایران باید همزمان با انقلاب صنعتی اروپا در 150 سال گذشته «دانش محور» می شد. اما هیچ وقت دیر نیست و امیدوارم همه نهادها در کنار معاونت علمی قرار بگیرند و اولویت اول و اصلی آنها بر اساس دانش باشد. در این راستا طی سالیان متمادی تلاش شده تا فرهنگ دانش بنیان در کشور نهادینه شود.

حمیدیه به تجربیات قبلی حرکت کشور به سمت فعالیت های دانش بنیان اشاره کرد و یادآور شد: در آن سال ها استفاده از واژه دانش بنیان در دانشگاه ها بد بود و اگر هیئت علمی دانشگاه می خواست در این راستا گام بردارد. امری زشت محسوب می شد اما با تلاش های سرمایه گذاری امروز این وضعیت تغییر کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی با تاکید بر اینکه همچنان موانع حقوقی، اداری و مالی در حوزه دانش بنیان ها وجود دارد که تنها با معاونت علمی معاونت علمی قابل حل نیست. معاونت علمی کمک خواهد کرد و امیدوارم همکاری های بین بخشی با یکدیگر و با این معاونت توسعه یابد.

حمیدیه گفت: همه باید بر اساس شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند در خط باشند و همه در مسیر معرفتی قرار گیرند. همه دستگاه ها هنوز در مسیر دانش محور نیستند.

وی به اقدامات این ستاد برای رفع موانع در حوزه دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: ستاد توسعه سلول های بنیادی با حوزه هایی مانند وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع، معدن و … تجارت و جهاد کشاورزی به نوعی ارتباط است و باید بین دستگاه ها هماهنگی کرد تا کارها به سرعت اجرا شود وگرنه مشکل می شود.

موانع رشد سلول های بنیادی

عضو کمیته آسیا و اقیانوسیه در پیوند سلول های بنیادی خونساز، یک مانع بزرگ مبتنی بر دانش فرهنگ دانش محور بیان و در این باره توضیح داد: این واژه (بر اساس دانش) نتوانست ایران را آن طور که شایسته است صنعتی کند. برای اینکه صنعت در کشور وجود داشته باشد، باید تکنولوژی را در کشور چرخاند. ما از صنعت داروسازی صحبت می کنیم در حالی که در کشور صنعت دارویی نداریم اما کارخانه داروسازی داریم.

وی افزود: ما مواد اولیه را وارد می کنیم و در داخل کشور بسته بندی می شود و در این شرایط کارخانه داروسازی داریم. اگر در حوزه کاری خود همین مسیر را طی کنیم، اسم آن تولید فناورانه نیست، زیرا تولید فناورانه یعنی تولید از ابتدا تا انتها در کشور. تولید یک محصول تکنولوژیکی کار آسانی نیست. کاتتر آنژیوگرافی فقط یک سیم نیست، بلکه به دانش فنی پشت آن نیاز دارد و سالها طول می کشد تا این فناوری توسعه یابد.

دبیر ستاد سلول های بنیادی دانشگاه ها از دیگر موانع توسعه فرهنگ دانش بنیان در کشور است بیان کرد و یادآور شد: با وجود اینکه صحبت از نسل سوم و چهارم دانشگاه ها می شود اما هنوز آن دانشگاه ها به نسل سوم و چهارم نرسیده اند و 6 تا 7 سال است که کشور صحبت از نسل سوم و چهارم می کند اما قوانین در دانشگاه ها اجرا نشده است و بنابراین همه کسانی که به دنبال دانش هستند در محیط دانشگاه با چالش هایی مواجه هستند.

حمیدیه افزود: از سوی دیگر وقتی اعضای هیات علمی یا محققین به تولید محصول می رسند به این فرهنگ نرسیده اند که این فرد از تولید محصول تا ورود به بازار نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد و این عاملی باعث شده است که وقتی سرمایه‌گذار می‌خواهد این سرمایه‌گذاری را برنامه‌ریزی کند، حداکثر فشار بر صاحب ایده وارد می‌شود و از سوی دیگر، عضو هیئت‌مدیره در هنگام انعقاد قرارداد سعی می‌کند سهم بیشتری در تجاری‌سازی داشته باشد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه هیات علمی باید بدانند که همه چیز نیازمند رویه خاصی است و بر این اساس می توان تجاری سازی محصول را ادامه داد، تصریح کرد: اما متاسفانه صاحب دانش – شرکت تاسیس شده معتقد است وقتی محصول وارد مرحله تولید می شود، می تواند تجارت کامل تجاری سازی را انجام دهد، علیرغم اینکه طبق آمار، هر 100 نفر از اعضای هیات علمی کار تجاری سازی را می شناسند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی با تاکید بر اینکه این موارد نیازمند آموزش است، خاطرنشان کرد: همه کارآفرینان و سرمایه گذاران، اساتید، دانشگاه هایی که تلاش می کنند اساتید، کارآفرینان و سرمایه گذاران را به یک میز بکشانند، نیازمند آموزش هستند و تا این روند بهینه شده است، همه چیز پیشرفت نخواهد کرد.

وی با طرح این سوال که آیا ایران باید همه الزامات فناوری را خودش ایجاد کند، پاسخ را منفی دانست و اظهار داشت: ما در یک سری از فناوری ها مانند تولید خودرو و محصولات دارویی دیر شروع کردیم و این تاخیر ارتباطی ندارد. تا به امروز، اما از 50 سال پیش، خیلی دیر شده بود. می توان گفت ایران در 50 سال گذشته نباید وارد صنعت خودرو می شد. زیرا 150 سال پیش همزمان با انقلاب صنعتی در جهان شروع نشد.

حمیدیه در این خصوص توضیح داد: من می گویم ایران نباید وارد عرصه تولید خودرو و هواپیما می شد، نه اینکه در کشور ظرفیت این کار را نداریم. بلکه قانون تجاری سازی به گونه ای است که نمی توان بازار و بازاریابی را از دست شرکت هایی مانند بنز و ایرباس خارج کرد. این شرکت ها بیش از 60 سال است که در حال تولید هستند، حتی اگر ما بهترین نمونه باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی با بیان اینکه نباید از این بابت نگران باشیم، ادامه داد: برعکس یکسری فناوری های جدید وارد شده است. ما 150 سال پیش نمی توانستیم سوار قطار انقلاب صنعتی شویم، اما امروز قطار سریع فناوری های جدید راه افتاده است و اگر نتوانیم سریع سوار شویم، این بار تاخیر بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: به همین دلیل است که توجه به حوزه های دانش بنیان بیش از «نان شب» ضروری شده است. چون اگر جریان فناوری پیش برود، ما یکسری فناوری های بومی سازی شده مانند سلول های بنیادی داریم که هیچ کدام از کشورهای دیگر گرفته نشده است و مثل صنعت داروسازی نیست که ما مواد اولیه اش را وارد می کنیم و مثل بیوتکنولوژی نیست که ما وارد می کنیم. از جایی وارد شده است ما علم سلول های بنیادی را در کشور داریم و 20 سال است که مطالعه شده است و فقط نیاز به توجه ویژه دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه فناوری باید به حوزه هایی که در آن فعالیت داریم توجه کنیم و چندین برند بین المللی شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم، ادامه داد: جایگاه کشور ما در حال حاضر 2 تا 3 حوزه بیشتر نیست و اگر سه تا چهار سال است که بر بیانات مقام معظم رهبری در گذشته تمرکز می کنیم، حوزه سلول های بنیادی همواره مورد تاکید ایشان بوده و در هیچ یک از بیانات ایشان پاک نشده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی با بیان اینکه باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم، افزود: در سال 1393 تعداد شرکت های مبتنی بر دانش در این حوزه کمتر از انگشتان یک دست بود اما در در پایان سال 1400 تعداد آن از 190 شرکت فراتر رفت. ما در هیچ زمینه ای آنقدر رشد نکرده ایم.

به گفته این مقام مسئول، رشته سلول های بنیادی بلافاصله از رشته ای بر اساس مقالات پژوهشگاه ها و دانشگاه ها وارد بازار شد. حوزه سلول های بنیادی در جهان قصد دارد تا سال 2030 قطعات یدکی بدن انسان را بسازد و اگر بتوانیم به این هدف خواهیم رسید.

حمیدیه به توسعه فناوری در دنیا اشاره کرد و تصریح کرد: این هواپیما توسط دو شرکت سازنده دوچرخه تولید شد در حالی که آمریکا بهترین دانشگاه ها را داشت اما هواپیما ساخت دانشگاه نبود اما باید توجه داشت که محیط زیست مبتنی بر دانش است. و غیر از دارایی هایی که در دانشگاه ها بود، مردم عادی هم در این زمینه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ دانش بنیان در جامعه رسوخ کند، تحولات خوبی رخ می دهد، یادآور شد: وقتی به استان ها می روم می بینم محققان در شهرهایی مانند بوشهر یا گرگان دستاوردهایی ارائه می دهند که نمونه هایی در سراسر ایران دارد؛ این دستاوردها در استان ها به چشم می خورد. بنابراین، مشارکت افراد در دو تا سه حوزه جدید که ایران در آن فعال است می تواند درهای روشنی را باز کند و ایران به مرکز سلول های بنیادی تبدیل شود و همانطور که نام آلمان یادآور بنز است، نام ایران نیز یادآور بنیاد است. تکنولوژی سلولی

دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی تحقق این امر را در ترویج عمیق فناوری های مرتبط با سلول های بنیادی دانست و یادآور شد: آموزش موضوعی بی پایان است و باید در جریان باشد تا فناوری ها در کشور جریان داشته باشد.

دستاوردهای برندسازی ایرانی

حمیدیه با بیان اینکه تا پایان سال 2021 82 محصول از سازمان غذا و داروی کشور مقصد مجوز دریافت کرده اند، گفت: از این تعداد 18 محصول در ایالات متحده آمریکا، 30 محصول در اتحادیه اروپا و 16 محصول در کره جنوبی مجوز دریافت کرده اند. و خوشبختانه 6 عدد از این محصولات متعلق به ایران و دارای مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت می باشد.

وی افزود: تعداد محصولات تولیدی در ایران رو به افزایش است و افزایش خواهد یافت، اما نیاز به حمایت نهادهای نظارتی مانند سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین نیاز است. برای سرمایه گذاری

دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاری در قطعات خودرو سود بیشتری دارد یا در حوزه سلول های بنیادی؟ مطمئناً اگر سرمایه گذاران همه جوانب را بسنجید به این نتیجه می رسند که در حوزه سلول های بنیادی بیشتر از تولید قطعات خودرو سود خواهند برد.

حمیدیه بیان کرد: در حال حاضر 600 محصول از حوزه سلول های بنیادی در کشور تولید شده است که از این تعداد 6 محصول در حوزه سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت است که باید در بدن انسان استفاده شود. تولید این تعداد محصول انجام شد تا اینکه 8 سال گذشته ظروف کشت داشتیم و از چین وارد کردیم. آن زمان محیط کشت نداشتیم.

وی با بیان اینکه اگر محیط های ناباروری توسط شرکت های دانش بنیان تولید نمی شد با اجرای قانون افزایش جمعیت با چالش مواجه می شدیم، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان موفق به کسب دانش فنی برای کشت IVF شده اند. . محیط اطراف.

حمیدیه در پاسخ به این سوال که ایران نیز مانند کره نتوانست 16 محصول دارای مجوز تولید کند، گفت: شاید بزرگ ترین قسمت این موضوع این باشد که دستگاه اجرایی وزارت بهداشت به طور کامل با داستان سلول های بنیادی و سلول های بنیادی آشنا نیست. پزشکی بازساختی یعنی محصول ارسالی از این رشته به وزارت بهداشت تعداد متخصص و آزمایشگاه لازم را ندارد زیرا این رشته علم جدیدی است و از طرفی شرکت های دانش بنیان که محصولاتی را از این حوزه نمی تواند محصولات خود را طبق استاندارد تولید کند. سازمان غذا و دارو را معرفی کنید.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو و محققان باید ادبیات مشترکی ارائه دهند، خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش کردیم این دو گروه را به یکدیگر نزدیک کنیم.

پایان بخش اول مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید