شنا در آب سرد می تواند به کاهش وزن و پیشگیری از دیابت کمک کند


در یک مطالعه بزرگ که در واقع 104 مطالعه دیگر را بررسی کرد، دانشمندان دریافتند که شنا در آب سرد نه تنها کالری می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند، بلکه می تواند به پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز کمک کند. البته، محققان به طور کلی در مورد مزایای سلامتی این عمل به نتیجه قطعی نرسیده اند.

پروفسور جیمز مرسر، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه علم و صنعت نروژ، می گوید اکنون مشخص شده است که تماس با آب سرد می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، دانشمندان تاکید کردند که باید از خطراتی مانند هیپوترمی (کاهش بیش از حد دمای بدن) و مشکلات قلبی و ریوی آگاه بود.

محققان می گویند شنا در آب سرد می تواند باعث ترشح هورمون های چربی سوز شود و برای دیابت و بیماری های قلبی مفید است. به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض آب های زیر 20 درجه سانتی گراد، بافت چربی قهوه ای را فعال می کند، نوعی چربی خوب که با سوزاندن کالری بدن را گرم می کند.

همچنین تولید پروتئین آدیپونکتین را افزایش می دهد که نقش کلیدی در محافظت از بدن در برابر مقاومت به انسولین، دیابت و سایر بیماری ها دارد. بنابراین، اگر در فصل سرد به طور مکرر در آب سرد شنا کنید، حساسیت بدن شما به انسولین به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و غلظت انسولین کاهش می یابد.

با این حال، محققان در مورد سلامت قلب نتایج متفاوتی گرفته اند. برخی از مطالعات نشان می دهد که عوامل خطر قلبی عروقی با شنا در آب سرد بهبود می یابد، اما برخی از آنها استرس بیشتری را بر قلب نشان داده اند. البته بسیاری از این مطالعات شرکت کنندگان کمی داشتند و شرایط دمای آب و غلظت نمک یکسان نبود. نتایج این تحقیق در مجله International Journal of Circumpolar Health منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید