مسئولان حوزه مسکن نمی دانند وضعیت بازار چگونه است



یک کارشناس بازار مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی گاهی در رابطه با برنامه ریزی و سیاستگذاری طرح نهضت ملی مسکن ایده هایی می دهند اما به نظر می رسد چندان توجهی به وضعیت بازار مسکن ندارند.

فرشید پورحاجت در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمی شود مسئولان وزارت راه و شهرسازی از پشت تریبون از ساخت یک میلیون واحد مسکونی صحبت کنند، اما از شرایط سخت پیش روی فعالان صنعت ساختمان غافل شوند. به دلایل مختلف از جمله تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تورم این روزها به مهمترین بازیگر اقتصاد مسکن تبدیل شده است، چرا که 13 درصد تولید ناخالص داخلی، 17 درصد اشتغال و 25 درصد نقدینگی کشور وابسته به اقتصاد مسکن است. آی تی. بخش مسکن

سال گذشته حدود 4 میلیون هزینه ساخت مسکن افزایش یافت

وی افزود: در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم، هزینه های ساخت و ساز مدام در حال افزایش و افزایش بود. اگر یک سال پیش می شد این پروژه را با متری حدود 5 میلیون تومان تکمیل کرد، امروز هزینه ها به متری حدود 9 میلیون تومان رسیده است. در هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت بلوک های بدون سنگ و سقف، قیمت هر متر واحد نهضت ملی مسکن 100 هزار تومان افزایش یافت.

یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه مردم در وزارت راه و شهرسازی اصل را رها کردند و به انشعاب چسبیدند، گفت: این وزارتخانه به جای یک پیمانکار نقش پیمانکار را بر عهده گرفت. تسهیل کننده. آنها باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به طرح جهش تولید ساختمان های مسکونی فراهم می کردند، اما این اقدام را انجام ندادند و به هزینه های بالای تولید ساختمان های مسکونی توجه نکردند. شرایط به گونه ای است که سازندگان در راهروهای پر پیچ و خم اداری رها می شوند.

وی با اشاره به طرح اصلاح تامین اجتماعی کارگران ساختمانی که هم اکنون در مجلس در حال تصویب است، گفت: بدنه این قانون منطبق بر اقتصاد مسکن نیست و از زمانی که در سال 1387 تصویب شده است، همواره این قانون بوده است. مورد انتقاد و اصلاح قرار گرفت.» در حال حاضر روی همان پاشنه قبلی می چرخد.

به گفته پورحاجت، بخش خصوصی باید هزینه های زیادی برای بیمه بپردازد و خدماتی دریافت نمی کند. خوشحالیم که کارگران زحمتکش از نعمت حداقل بیمه بهره مند می شوند. اما بدون کار حرفه ای، قانونی تصویب شد که در آینده نه تنها کارگران عزیز بیمه نخواهند شد، بلکه با فرار سرمایه، تولید مسکن در معرض تهدید قرار می گیرد که خود عاملی برای گرانی مسکن است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تاکید کرد: قانون بیمه کارگران ساختمانی فشار زیادی را به بخش خصوصی وارد کرد. در حالی که بخش خصوصی اجازه نداشت این کارگر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند. در نتیجه افراد زیادی نام خود را به عنوان کارگر ساختمانی در سازمان تامین اجتماعی ثبت کردند از جمله پزشک!

کاهش 46 درصدی پروانه ساختمانی در تهران

وی درباره کاهش 46 درصدی پروانه های ساختمانی در تهران گفت: بدون اغراق بخش خصوصی توانایی ساخت 800 هزار واحد مسکونی در سال را دارد اما اقدامات وزارت راه و شهرسازی شامل مداخلات و عدم مداخله است. ، دست و پای فعالان صنعت ساختمان را بسته اند. حتی در زمینه صدور پروانه صلاحیت که باید از وزارت راه و شهرسازی بگیریم مشکل داریم.

پورحاجت تصریح کرد: امروز بر همگان روشن شده است که اجرای طرح نهضت ملی مسکن از مشکلاتی همچون کمبود تسهیلات بانکی، ظرفیت کم متقاضیان و کمبود زمین ساخت و ساز رنج می برد. از سوی دیگر، سازندگان بخش خصوصی با مشکلات متعددی از جمله تورم ورودی ساخت و ساز، طولانی شدن پروسه صدور مجوز، خدمات مهندسی معیوب و هزینه دستمزد، بیمه و غیره مواجه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید