تبادل غیرمنتظره حدود 300 اسیر جنگی بین روسیه و اوکراین



به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این مبادله چهارشنبه شب و همزمان با فراخوان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای فراخوانی ذخایر ارتش غیرمنتظره بود که نشان از تشدید مجدد احتمالی درگیری که از 24 فوریه آغاز شد، بود.

در میان آزاد شدگان یک گروه 10 نفری از خارجی های دستگیر شده و همچنین فرماندهان ارشد عملیات طولانی مدت نیروهای اوکراینی برای دفاع از شهر بندری ماریوپل اوکراین در اوایل سال جاری (2022) وجود دارد. در میان آزادگان خارجی 2 انگلیسی و یک مغربی هستند که پس از اسارت توسط ارتش اوکراین به اعدام محکوم شدند. در این گروه سه انگلیسی دیگر، 2 شهروند آمریکایی و یک شهروند کروات و یک شهروند سوئدی وجود دارند.

نیروهای جدایی طلب مورد حمایت روسیه نیز ماه گذشته (اوت) گفتند که قصد دارند فرماندهان نیروهای مدافع ماریوپل را محاکمه کنند.

معامله در این مبادله با میانجیگری ترکیه و عربستان سعودی شامل آزادی 215 شهروند اوکراینی بود که اکثر آنها پس از سقوط ماریوپل اسیر شدند. کیف همچنین 55 شهروند روس و اوکراینی طرفدار مسکو و همچنین ویکتور مدودچوک، رهبر حزب ممنوعه طرفدار روسیه را به اتهام خیانت به اوکراین آزاد کرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی، این مبادله را که مدت‌ها به دنبال آن بود، پیروزی برای کشورش و کل جامعه اوکراین خواند و از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای کمک به آزادی فرماندهان ارشد نیروهای اوکراینی مدافع ماریوپل تشکر کرد و افزود که این پنج فرمانده اوکراینی‌های ارشد که کی‌یف مدت‌هاست درگیر مبارزه با آزادی آنها بوده است، تا پایان جنگ در ترکیه خواهند ماند.

مسکو درباره دلایل آزادی افرادی که نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه قصد داشتند آنها را محاکمه کنند، اظهار نظری نکرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که روابط نزدیکی با پوتین دارد، در آزادی 10 تبعه خارجی میانجی گری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید