راهکارهایی برای حذف روز ملی نجوم از روز نمادین



یکی از مسئولان سابق پروژه رصدخانه ملی معتقد است که توسعه علم یک فعالیت همه جانبه است و نامگذاری روزهای تقویم تنها جنبه نمادین ندارد، باید توسعه علمی ایجاد شود و نیاز به نهادهای علمی حرفه ای مانند دانشگاه ها و انجمن ها و مؤسسات ترویج علم باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، حدود 1050 سال پیش و در سال 352 شمسی در کث خوارزم فرزندی به دنیا آمد که ابوریحان محمد بن احمد بیرونی نام داشت که بعدها اخترشناس، ریاضیدان، مورخ، تقویم، هند شناس و مردم شناس شهری در من شد. در طول قرن چهارم و پنجم خورشیدی شد.

«بایرونی» را بزرگترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی در تمام دوران و همچنین پدر علم مردم شناسی و هند شناسی می دانند. به پاس خدمات علمی شایان بیرونی، 13 شهریور ماه سالروز تولد ابوریحان بیرونی، روز ملی نجوم نامگذاری شده است.

به گفته دکتر. به گفته سپهر اربابی، نامگذاری این روز به بهانه بزرگداشت رشته های مختلف در کشورهای مختلف انجام می شود و نامگذاری روز به عنوان «روز ملی نجوم» بهانه خوبی برای توسعه علم نجوم در کشور با ایجاد زیرساخت های علمی مناسب است.

اربابی در پروژه رصدخانه ملی مانند مسئول تشکیل و مدیریت و نصب تیم فنی و ارتباط با مشاورین دانشگاه لوند و مسئول مذاکرات علمی و فنی برای خرید آینه، نظارت و اجرای زیرساخت های فنی در اجلاس سران. ، برون سپاری و مسئولیت پروژه در تکمیل طرح مفهومی و جزئی رصدخانه ملی بر عهده دارد.

او در حال حاضر رهبر پروژه در تحقیق و توسعه نسل جدید دستگاه های رادیوتراپی در دپارتمان فیزیک پزشکی دانشگاه وورزبورگ آلمان است.

دکتر سپهر اربابی کارمند سابق پروژه ملی رصدخانه ملی در گفت وگو با ایسناوی نامگذاری روز سال را ارزیابی حوزه های مختلف از جمله طبیعت، محیط زیست و تجلیل از شخصیت های علمی دانست و گفت: در ایران روزی به نام «روز ملی نجوم» در تقویم درج شده است، زیرا این روز است. تولد ابوریحان بیرونی . بیرونی یکی از چهره های برجسته ایران در زمینه نجوم است و به دلیل تحقیقات گسترده ای که انجام داده و کتاب های فراوانی که نوشته است برای ما بسیار مهم است.

وی نامگذاری «روز ملی نجوم» را زمینه ساز توسعه علم نجوم در کشور دانست و اظهار داشت: توسعه علم یک فعالیت همه جانبه است و نامگذاری روزهای تقویم تنها جنبه نمادین ندارد. توسعه علمی باید ایجاد شود.

اربابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه در موسسات علمی حرفه ای مانند دانشگاه ها و انجمن ها و نه در موسسات ترویج علم وضعیت مناسبی نداریم. زیرا اعتبارات و اعتبارات اختصاص یافته به توسعه علمی کمکی به پیشرفت علمی کشور نمی کند.

این پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه این کاستی ها تنها شامل نجوم نمی شود بلکه سایر حوزه ها را نیز در بر می گیرد، اظهار داشت: اعضای هیات علمی و گروه های علمی نجوم شاغل در دانشگاه ها برای توسعه این علم تلاش زیادی می کنند. از سوی دیگر فعالیت این محققان در زمینه توسعه علمی به ویژه به دلیل شرایط زندگی بسیار محدود بود.

وی به عنوان یکی از چالش های فعالان عرصه نجوم در کشور، امکان دسترسی به ابزارهای تخصصی نجوم را برای محققان این حوزه دانست و لزوم توجه بیشتر به این حوزه را یادآور شد.

ربوبیت وی دسترسی محققین به رصدخانه را یکی از نیازهای توسعه علمی در حوزه نجوم حرفه ای دانست و افزود: طرح رصدخانه ملی یکی از طرح های پیشرو کشور است که بیش از 20 سال پیش آغاز شده است. اما این طرح هنوز تکمیل نشده است.

وی به توسعه نجوم آماتوری در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه نجوم آماتوری و تبلیغاتی نه کتاب درسی نجوم داریم و نه بخشی از کتاب علوم دانش آموزی را به موضوع نجوم مدارس اختصاص می دهیم یا بسیار محدود است، بنابراین تبلیغ این امر کافی نیست. علمی که در ایران سابقه طولانی دارد.

مسئول سابق طرح ملی رصدخانه ملی افزود: از سوی دیگر شاهد فعالیت گروه های نجوم آماتوری در کشور هستیم. ایران از دیرباز مرکز فعالیت های نجومی آماتور بوده است، اما فعالیت این گروه ها نیز عمدتاً به دلیل مشکلات اقتصادی رو به کاهش است. زیرا بسیاری از فعالیت گروه های آماتور کاهش یافته است.

اربابی خاطرنشان کرد: پژوهشگرانی در این زمینه وجود دارند که تلاش زیادی برای برافراشتن پرچم ایران در نجوم انجام می دهند، اما اگر بخواهیم به عنوان فعالیتی در خور جامعه علمی و برنامه ریزی سازمان یافته توسعه علمی به آن نگاه کنیم. تلاش یک فرد فقط به نتیجه نمی رسد و به وضعیت مطلوب توجه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های این علم برای توسعه نجوم در کشور باید فراهم شود، افزود: مهم ترین ابزار مورد نیاز برای توسعه نجوم در کشور تلسکوپ رصدخانه ملی است که یک اپتیکال 3.4 متری است. تلسکوپ .برای توسعه مراحل زیر این علم در زمینه تهیه تلسکوپ های رادیویی و تلسکوپ های خورشیدی حرفه ای باید اقداماتی انجام شود.

اربابی از دیگر اقدامات لازم برای توسعه نجوم در کشور، مشارکت ایران در پروژه های بین المللی را برشمرد و یادآور شد: تنها اجرای ملی پروژه های ایران در حوزه نجوم کافی نیست، بلکه اگر از انزوا خارج شویم و با جامعه جهانی همکاری کنیم، می توانیم در پروژه های بین المللی شرکت کنیم و در توسعه و بهره برداری از فناوری این پروژه های بین المللی مشارکت کنیم. .

وی دسترسی به منابع علمی را یکی از چالش های اصلی پژوهشگران کشور خواند و گفت: دسترسی محققان ایرانی به مقالات و کتاب های علمی معتبر بیشتر از وب سایت های غیر رسمی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید