هفته فرهنگی ایران در سوریه افتتاح شد/دروازه شناخت تمدن ایرانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، هفته فرهنگی ایران در سوریه شامگاه چهارشنبه ششم مهرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لبانه مشوه سوریه مهدی سبحانی وزیر فرهنگ، سفیر و حمیدرضا عصمتی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اهالی فرهنگ دو کشور در خان اسعد باش دمشق افتتاح شد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه دمشق یکی از پایتخت های مهم عربی است و قدمتی طولانی دارد، گفت: هفته فرهنگی ایران دریچه ای برای مردم سوریه برای شناخت تمدن ایرانی است. و به دنبال زبان مشترک بین آنها و تعمیق روابط بین آنها باشد.

لبانه مشحوح، وزیر فرهنگ سوریه، در سخنانی درباره فرهنگ و تمدن ایرانی گفت: این رویدادها چهره غنی فرهنگی ایران را برجسته می کند که در هنر فیلم، موسیقی، عکاسی و میراث ملموس و ناملموسی که شاهد آن هستیم نمایان است. تمدن بزرگی که او با ما به اشتراک می گذارد.

وی ادامه داد: با مقامات ایرانی درباره جاده ابریشم، خلاقیت فرهنگی و هنری صحبت کردیم.

سبحانی سفیر کشورمان در سوریه خاطرنشان کرد: رویدادهای چند دهه اخیر نقش فرهنگ را در توسعه روابط بین الملل برجسته کرده است و روسای جمهور دو کشور همواره بر تقویت روابط فیمابین تاکید دارند.

وی ادامه داد: هفته فرهنگی ایرانیان در سوریه آغازی جدید برای این روابط تلقی می شود.

عصمتی رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه گفت: امروز باید هنرهای سنتی را احیا کنیم و به آن پایبند باشیم و نسل هایی را به آنها معرفی کنیم تا از انقراض نجات پیدا کنند.

وی افزود: این رویداد آغازگر گروهی از جشنواره‌هایی است که هم در سوریه و هم در ایران برگزار می‌شود تا پیوند فرهنگی بین آن‌ها تعمیق شود و پلی است که ما را به امنیت فرهنگی فرزندان و جوانانمان می‌رساند. مثل سدی غیر قابل نفوذ سخت است.

از جمله برنامه های این مراسم، نمایش فیلم مستند پیشرفت ایران در تمامی سطوح، اجرای موسیقایی توسط گروه موسیقی ایرانی و اجرای ورزش باستانی توسط هیات ورزش ایران بود. همچنین ارائه دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران از جمله فرش ایرانی، لباس، کتاب، نقاشی، خط نستالیان و صنایع دستی و همچنین غذا و غذاهای ایرانی از دیگر بخش‌های این هفته فرهنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید