چه زمانی و چگونه متابولیسم بدن کاهش می یابد؟


سنی که متابولیسم بدن شروع به کاهش می کند

به گزارش اقتصاد آنلاین، سیستم های مختلف بدن از جمله عصبی، هورمونی و گوارشی در بحث متابولیسم دخیل هستند که متقابلا بر یکدیگر تاثیر می گذارند. در واقع، با متابولیسم خوب، بدن بهتر عمل می کند و قدرت بیشتری برای مبارزه با بیماری ها دارد. همچنین توده عضلانی، انرژی، سیستم عصبی و مغز عملکرد بهتری دارند.

عوامل موثر در کاهش متابولیسم در بدن چیست؟

یکی از مهمترین عوامل در تغییر متابولیسم بدن کاهش توده عضلانی بدن است. اگر بدن ما ماهیچه های بیشتری داشته باشد متابولیسم بدن افزایش می یابد و اگر عضله کاهش یابد. متابولیسم نیز کاهش می یابد. از دیگر عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن می توان به سن افراد اشاره کرد زیرا با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می یابد.

بی تحرکی یکی از عوامل مهمی است که می تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. در واقع به میزانی که افراد به طور منظم و مداوم حرکت کنند، میزان متابولیسم بدن آنها افزایش می یابد.

متابولیسمبرخی بیماری ها و اختلالات هورمونی در بدن مانند کم کاری تیروئید در کاهش متابولیسم بدن نقش دارند. بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند پس از مدتی کاهش وزن را مشاهده نمی کنند و دلیل آن ممکن است؛ کاهش متابولیسم بدن را می توان در نتیجه رژیم های طولانی یا سنگین مشاهده کرد که بدن با واکنش به آن مواجه می شود و در نتیجه سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا ذخایر بدن حفظ شود.

گرسنگی، کم آبی و مصرف کم مایعات در مدت طولانی می تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن شود. از دیگر عوامل موثر می توان به حذف وعده های غذایی اشاره کرد. در واقع به میزانی که وعده های غذایی کاهش یابد، متابولیسم بدن نیز مختل خواهد شد.

در برخی موارد افزایش میزان استرس می تواند تاثیر بسیار منفی بر متابولیسم بدن داشته باشد. بنابراین افرادی که تحت استرس یا تحریک پذیری زیادی هستند با اختلال در فرآیند متابولیک مواجه خواهند شد. کسانی که بیشتر و بیشتر از حد استاندارد 6 تا 8 ساعت می خوابند، از اختلالات در سیستم متابولیک رنج می برند.

برای تسریع متابولیسم در بدن چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

ابتدا، اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در واقع یکی از بهترین راه ها برای افزایش متابولیسم بدن انجام تمرینات هوازی و بی هوازی به طور منظم و روزانه است. انجام تمرینات هوازی و بی هوازی حداقل به مدت 30 دقیقه هر بار و 5 روز در هفته توصیه می شود. همچنین ورزش می تواند با افزایش حجم عضلانی بر متابولیسم بدن تاثیر مثبت بگذارد.

اگر به سلامت غده تیروئید خود شک دارید، حتما با یک آزمایش ساده سلامت آن را بررسی کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت وجود مشکل در غده تیروئید، حتماً روند درمان را برای بهبود وضعیت آن و بهبود متابولیسم بدن دنبال کنید.

اگر وعده های غذایی خود را کم کرده اید، سعی کنید آن وعده های غذایی را افزایش دهید و حجم آنها را کاهش دهید. عملکرد متابولیک مثبت را به بدن خود بازگردانید. اگر رژیم های سنگین و طولانی مدت داشته اید، حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا روند را در جهت افزایش متابولیسم بدن تغییر دهد.

از مصرف شیرینی جات، شکر، شکر، نوشابه، ژله و کیک که به کاهش متابولیسم در بدن کمک می کنند خودداری کنید. توصیه می شود مصرف این اقلام را تا حد امکان محدود کنید. همچنین سعی کنید آب کافی مصرف کنید تا بدن کاملاً هیدراته و پر از آب شود. مصرف حداقل 8 لیوان آب می تواند نیاز بدن به فرآیندهای متابولیک را تامین کند.

منظم بودن وعده های غذایی و میان وعده ها برای تنظیم متابولیسم بدن بسیار مهم است. همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند چای سبز، فلفل، دارچین، زیره و زنجبیل به افزایش متابولیسم در بدن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید