با مأموریت Crew 5، اسپیس ایکس برای اولین بار یک فضانورد روسی را با یک فضاپیمای آمریکایی به فضا پرتاب کرد.


کپسول Dragon حامل فضانوردان ماموریت Crew 5 امروز ساعت 19:30 به وقت ایران از روی یک موشک فالکون 9 از پد 39A تاریخی در مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد و سفر 29 ساعته خود را به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) آغاز کرد. ).

چهار فضانورد این ماموریت عبارتند از: نیکول مان من جاش کاسادا از ناسا، کویچی واکاتا از ژاپن و آنا کیکینافضانورد روسی با پرتاب امروز، مان اولین زن هندی بود که در فضا سفر کرد و کیکی اولین فضانوردی بود که با یک فضاپیمای خصوصی ایالات متحده پرواز کرد.

مان در یک کنفرانس خبری در اول اکتبر، اندکی پس از ورود خدمه 5 به مرکز فضایی کندی گفت: «من بسیار مفتخرم که نماینده بومیان آمریکا و میراث خود هستم. همه ما از پیشینه های بسیار منحصر به فرد و متفاوتی می آییم و سوابق تحصیلی و تخصص های شغلی متفاوتی داریم. “این واقعا عالی است که همه اینها را با هم می بینیم.” در همان رویداد، کیکینا از ناسا، اسپیس ایکس و مقامات فضایی روسیه و همه کسانی که مأموریت Crew 5 را ممکن کردند، تشکر کرد.

فضانوردان ماموریت SpaceX Crew 5

از راست به چپ: کویچی واکاتا، نیکول مان، جاش کاسادا و آنا کیکینا.

با رسیدن شمارش معکوس به صفر، 9 موتور مرلین که اولین مرحله فالکون 9 را نیرو می‌دادند غرش کردند و موشک 70 متری را از روی سکو بلند کردند. دو دقیقه و 40 ثانیه پس از بلند شدن، موتورها خاموش شدند و مرحله بالایی فالکون 9 از اولین مرحله تقویت کننده جدا شد. 12 دقیقه پس از پرتاب، کپسول استقامت طبق برنامه ریزی از مرحله بالایی جدا شد و سفر طولانی خود را به سمت ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کرد.

بلافاصله پس از جدا شدن کپسول از مرحله دوم، واکاتا به کنترل ماموریت گفت: «پرواز راحت بود و می‌توانم ببینم که هر سه نفر از بازگشت در جاذبه صفر خوشحال هستند. خیلی ممنون!”

مرحله اول فالکون 9 حدود 9.5 دقیقه پس از پرتاب با هواپیمای بدون سرنشین SpaceX “Just Read Instructions” در سواحل فلوریدا فرود آمد. به ویژه امروز، این تقویت کننده اولین پرواز خود را به فضا و اولین فرود خود انجام داد و بر خلاف اکثر موشک های دیگر اسپیس ایکس که سربازان دوده ای با سابقه چندین ماموریت هستند، قبل از پرتاب با ظاهری سفید درخشان روی سکو ایستاده بود.

استفاده مجدد از فالکون 9 به اسپیس ایکس اجازه می دهد تا بهره وری خود را افزایش دهد و به سرعت بسیار بالایی در پرتاب موشک دست یابد. خدمه 5 چهل و چهارمین پرتاب مداری اسپیس ایکس در سال 2022 بود که دو پرتاب دیگر نیز به دنبال داشت. این شرکت قصد دارد یک سری بزرگ از ماهواره های اینترنتی Starlink را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا و دو ماهواره ارتباطی تجاری را فردا، 6 اکتبر، از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب کند.

پرتاب های سرنشین دار اسپیس ایکس نیز در حال افزایش است. خدمه 5 هشتمین ماموریت فضانورد این شرکت بود و قرار است دو خدمه دیگر تا اواخر بهار 2023 به فضا اعزام شوند. همه این پروازها برای ناسا نبود. اسپیس ایکس ماموریت های گردشگری مداری Inspiration 4 و Axiom 1 را به ترتیب در سپتامبر 1400 و آوریل 1401 انجام داد. علاوه بر پنج پرواز رسمی خدمه برای ناسا، این شرکت ماموریت آزمایشی Demo 2 را برای آژانس فضایی در ژوئن 2019 راه اندازی کرد.

مقالات مرتبط:

همه فضانوردان خدمه 5 به جز واکاتا تازه کار هستند. مدت کوتاهی پس از رسیدن به مدار، مان به کنترل ماموریت گفت: «وای! پرواز آسان بود. ما سه شروع کننده داریم که از حضور در فضا بسیار خوشحال هستند.” Endurance قرار است بعد از نیمه شب جمعه به ایستگاه فضایی بپیوندد. فضانوردان خدمه 5 تقریباً پنج ماه در ایستگاه خواهند ماند و به عنوان بخشی از خدمه Expedition 66 آزمایش های علمی و انواع وظایف دیگر را انجام می دهند.

خدمه هفت نفره فعلی ایستگاه که چهار نفر از آنها از ماموریت خدمه 4 اسپیس ایکس هستند، روز جمعه از خدمه 5 استقبال خواهند کرد و چند روز دیگر به زمین بازخواهند گشت. هنگامی که خدمه خدمه 4 ایستگاه را ترک می کنند، سامانتا کریستوفورتییک فضانورد ESA فرماندهی ایستگاه را تا رسیدن خدمه 6 بهار آینده به مان تحویل خواهد داد.

Crew 5 قرار بود در روز دوشنبه 3 اکتبر به فضا پرتاب شود. اما ناسا و اسپیس ایکس به دلیل طوفان ایان که مدت‌ها در انتظار آن بود، ماموریت آرتمیس 1 را نیز تحت تأثیر قرار داد و ناسا را ​​مجبور کرد تا موشک Space Launch System را از سکوی پرتاب خارج کند تا طوفان را تحمل کند. قرار بود آرتمیس در 27 سپتامبر راه اندازی شود. اما ناسا اکنون قصد دارد آن را بین 12 تا 27 نوامبر (21 نوامبر تا 6 دسامبر) به فضا پرتاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید