چگونه پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم؟


به گزارش اقتصاد آنلاین؛ کودکانی که قبل از ورود به دوره نوجوانی با مفهوم لذت آشنا می شوند، در آینده کنترل بهتری بر منابع مالی خود دارند. بچه ها باید بدانند که منابع مالی در دنیا محدود است و نمی توانند بدون حساب و کتاب خرج کنند.

آموزش مفهوم لذت به کودکان مستلزم استفاده از تعدادی راهبرد روانشناختی است.

والدین می توانند با استفاده از برخی تکنیک ها لذت را به فرزند خود بیاموزند.

لذت چیست؟

برای آموزش لذت به کودکان ابتدا باید مفهوم دقیق لذت را بشناسید. قناعت در این کلمه به معنای کفایت و رضایت است. در واقع قناعت به معنای قانع بودن به داشته هایت و بی نیازی از آنچه در دسترس مردم نیست. لذت یکی از اصطلاحات مهم در اقتصاد است و باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود و در تربیت کودک از آن استفاده شود. قناعت را نباید با بخل اشتباه گرفت. زیرا لذت مرز بین خستگی و اسراف است. از آنجایی که رضایت یک مفهوم کیفی است، نمی توان حد و معیار مشخصی برای آن تعیین کرد. تعیین میزان رضایت بستگی به وضعیت اقتصادی خانواده و شرایط اقتصادی جامعه دارد.


در این زمینه بخوانید؛

کودک در چه سنی می تواند از تلفن همراه استفاده کند؟

10 چیزی که کودکان باید قبل از شروع مدرسه بیاموزند

آموزش پس انداز به کودکان

آموزش قناعت باید از سنین پایین شروع شود. اگر در کودکی به کودک خود در مورد رضایت آموزش ندهید، نمی توانید از او انتظار داشته باشید که در بزرگسالی امور مالی خود را مدیریت کند. معمولاً کودکان در سنین پایین یعنی قبل از ۷ سالگی و در تعاملات روزمره با مفهوم لذت آشنا می شوند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله سن تربیت کودک را مطالعه کنید.

آموزش اصلی در مهارت های مدیریت رضایت و امور مالی باید از سن 7 سالگی شروع شود. بهترین سن برای شروع تدریس مطالب پیش دبستانی و دبستان است.

کودکان چگونه مفهوم لذت را یاد می گیرند؟

آموزش پس انداز به کودکان

کودکان مفهوم لذت را در محیط خانواده می آموزند. وقتی برای هر چیزی حدی تعیین کنید، جرقه های آشنایی با لذت در ذهن فرزندتان می درخشد. با استفاده از این راهکارها می توانید کودک زیر 7 سال خود را با مفهوم لذت آشنا کنید:

هنگام غذا خوردن، زمانی که فرزندتان غذای بیشتری درخواست می کند، به او بگویید که از مقدار تعیین شده استفاده کرده است و اگر در بشقابش غذا مانده، به این معناست که از آن استفاده کرده است.

هنگام خرید اسباب بازی یا لباس با کودک خود در مورد مفهوم عدد صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما وارد یک فروشگاه اسباب‌بازی شد و همه اسباب‌بازی‌ها را برداشت، از او بخواهید که فقط یکی را انتخاب کند. یا هنگام خرید لباس به او بگویید که فقط می تواند دو دست لباس بخرد.

قناعت فقط مربوط به منابع مالی نیست. همچنین باید قوانین را در برنامه روزانه کودک به او یادآوری کنید. به عنوان مثال، هنگام تماشای تلویزیون، به کودک خود بگویید که فقط می تواند یک ساعت تلویزیون یا فقط یک برنامه کودک تماشا کند.

وقتی کودکمان در حال نقاشی است از او بخواهیم از کل صفحه استفاده کند و برگه های خالی را دور نریزد.

وقتی کودک شما غذا می خورد و مقداری غذا باقی می ماند، آن را بپیچید و به کودک خود بگویید که غذای او را برای وعده غذایی بعدی ذخیره خواهید کرد. با استفاده از این روش، کودک یاد می گیرد که پس انداز کند.

راهکارهایی برای آموزش رضایت به کودکان

از هفت سالگی، کودکان با مفهوم دقیق پول آشنا می شوند. آنها به تدریج متوجه می شوند که منابع مالی محدود است. با کمک این راهکارها می توانید مفهوم لذت را به کودک بالای 7 سال خود بیاموزید:

1- تعیین پول جیبی

تعیین پول در جیب یکی از تکنیک های آموزش لذت به کودکان است. والدینی که به هیچ وجه به فرزندان خود دستمزد نمی دهند و یا بی پروا به آنها پرداخت می کنند، هرگز نمی توانند فرزندی شاد تربیت کنند. بهتر است از کلاس اول به کودک پول جیبی بدهید. شما مقدار پولی را که در جیب خود دارید تعیین می کنید، فقط دقت کنید که مقدار پولی که تعیین می کنید کمی بیشتر از هزینه های کودک باشد. بخشی از پول اضافی در جیب، بخشی است که به کودک اجازه می دهد سرگرم شود یا یاد بگیرد که پس انداز کند.

پول در جیب شما

روانشناسان معتقدند که این مزایا باید از 7 تا 9 سال به صورت هفتگی و سپس ماهانه پرداخت شود. بچه های کوچکتر توانایی مدیریت پول برای مدت طولانی را ندارند و آن را به یکباره خرج می کنند. اما بچه های بزرگتر می توانند هزینه های ماهانه خود را برنامه ریزی کنند. در ماه های اول کودک شما ممکن است چالش هایی داشته باشد، نگران نباشید و انتظار نداشته باشید که یک شبه یاد بگیرد. رضایت به تدریج در ذهن شما ایجاد می شود.

2-خرید محدود

هنگامی که کودک شما با مفهوم پول آشنا شد و اعداد را می خواند، می توانید از تکنیک خرید محدود استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از این تکنیک از 7 سالگی است. مقدار مشخصی را برای فرزندتان تعیین کنید. مثلا 50 هزار تومان. سپس او را به فروشگاه ببرید و از او بخواهید تا 50 هزار تومان بخرد. با این روش فرزند شما یاد می گیرد که منابع مالی در اختیارش محدود است، بنابراین باید به بهترین نحو از آنها استفاده کرد.

علاوه بر این، کودک شما در تکنیک خرید محدود یاد می گیرد که باید قیمت کالاها را در نظر بگیرد و ابتدا ضروری ترین کالاها را در سبد خرید قرار دهد.

3- تفاوت بین نیاز و خواسته را بیاموزید

افتراق نیازها و خواسته ها یکی از اصول مهم اقتصادی است. متاسفانه حتی بسیاری از بزرگسالان نیز درک درستی از این تفاوت ندارند. بدون در نظر گرفتن تفاوت بین نیاز و خواسته، افراد نمی توانند نیازهای خود را به درستی برآورده کنند و در عین حال منابع مالی را از دست بدهند. اگر فرزند شما بزرگتر از 8 سال است، می توانید این موضوع را با او در میان بگذارید.

«نیاز» امری ضروری است که در صورت عدم رسیدگی، بقای انسان را تهدید می کند. مثلاً خوردن و تهیه غذای مناسب یکی از نیازهای انسان است. برعکس، «میل» ضروری نیست، بنابراین می توان آن را نادیده گرفت یا به تعویق انداخت. به عنوان مثال در خرید لوازم التحریر تهیه دفترچه الزامی است اما تهیه خودکارهای تزئینی یا نوعی پاک کن الزامی است. منابع مالی ابتدا باید صرف تامین نیازهای اساسی شود. از وجوه مازاد می توان برای درخواست استفاده کرد.

آموزش پس انداز به کودکان

4- توجه به هزینه ها

نویسنده و سخنران موفق دارن هاردی توضیح می دهد که چگونه تنها با ردیابی هزینه های خود پول زیادی پس انداز کرده است. در واقع، تکنیک نوشتن هزینه یک تاکتیک اقتصادی است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند. اگر می خواهید این تکنیک را به فرزندتان بیاموزید و ثبت هزینه ها را به یک عادت تبدیل کنید، این مراحل را دنبال کنید.

برای کودک خود دفتری درست کنید یا در اتاق او کاغذ بچسبانید.

از او بخواهید هزینه هایی که هر روز متحمل می شود را بنویسد. مثلاً اگر امروز از بوفه مدرسه غذا می خرد، مقدار و آنچه خریده را در کنار آن ثبت کند. (هفته: 10 هزار تومان – کیک)

در پایان هفته یا آخر ماه، با فرزندتان بنشینید و هزینه هایی را که انجام داده است بررسی کنید.

از او بخواهید به این فکر کند که چه هزینه هایی را می تواند حذف یا جایگزین کند. مثلاً بعضی روزها می تواند به جای خرید از کافه تریا مدرسه ساندویچ های خانگی بخورد.

5- تشویق پس انداز

پس از آموزش صحیح خرج کردن به کودکان، می توانید آموزش پس انداز کردن را به آنها آغاز کنید. وقتی مطمئن شدید که فرزندتان نحوه درست خرج کردن را یاد گرفته است، کمی پول جیبی او را افزایش دهید. از فرزندتان بخواهید در هزینه های اضافی خود صرفه جویی کند. فرزندتان را نجات دهید

دن تشویق کرد. به فرزندتان بگویید که اگر مقدار مشخصی پول پس انداز کند، به او کمک می کنید تا اسباب بازی مورد علاقه اش را تهیه کند.

پس از اینکه فرهنگ پس انداز در ذهن کودک جا افتاد، به او توضیح دهید که با صرفه جویی در هزینه های اضافی خود می تواند خواسته های خود را برآورده کند. گفتگوی تعاملی نقش مهمی در آموزش کودکان دارد. در نهایت به یاد داشته باشید که تشویق بهتر از تنبیه است.

آموزش پس انداز به کودکان

6- الگو بودن

حتما شنیده اید که کودکان آینه رفتار بزرگترها هستند. یعنی بچه ها خیلی چیزها را از طریق تقلید یاد می گیرند. بچه ها از شما تقلید می کنند و سعی می کنند تمام رفتارهای شما را تکرار کنند. بنابراین، اگر می خواهید قناعت را به فرزندتان بیاموزید، باید نمونه خوبی برای قناعت باشید. اگر اهل تجمل گرایی و مصرف گرایی نیستید، اگر در خانه اسراف را ممنوع کنید، در نتیجه فرزندتان قناعت را یاد می گیرد.

7- قصه گویی

قصه گویی یک تکنیک فوق العاده برای آموزش کودکان است. کودکان معمولاً دوست دارند به داستان گوش دهند. علاوه بر این مطالبی که در قالب داستان می گویید تا مدت ها در حافظه کودک باقی می ماند. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که برخی از داستان های شنیده شده در دوران کودکی به ناخودآگاه منتقل می شود.

برای استفاده از تکنیک قصه گویی باید خلاق باشید. داستان هایی بسازید که در آن شخصیت اصلی مشکلات خود را از طریق رضایت، صرفه جویی و صرفه جویی حل کند. به یاد داشته باشید که شخصیت اصلی داستان، قهرمان کودکان است، بنابراین کودکان سعی می کنند مانند قهرمانان داستان رفتار کنند. لازم نیست شخصیت اصلی یک انسان باشد، شما می توانید داستانی در مورد حیواناتی که در بهار غذا جمع می کنند برای فرزندتان تعریف کنید تا در زمستان گرسنگی نکشند. به این ترتیب کودک اهمیت پس انداز را درک می کند.

تأثیر آموزش لذت در دوران کودکی

آموزش رضایت یا به عبارتی مدیریت مالی یکی از عناصر مهم در آموزش مهارت های زندگی به کودکان است. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که یاد می گیرند چگونه منابع مالی خود را در سنین پایین مدیریت کنند، در بزرگسالی نیز مهارت های خرج کردن بهتری دارند. اگر زندگی نامه افراد ثروتمند را خوانده باشید، حتما متوجه شده اید که تقریباً همه ثروتمندان مفاهیم اولیه اقتصاد را از سنین پایین آموخته اند.

به عنوان مثال، رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پدر پولدار پدر بی پول، در کتاب خود توضیح می دهد که چگونه مفاهیمی مانند سرمایه گذاری و پس انداز را از سنین پایین آموخته است. بنابراین اگر می خواهید فرزندتان در بزرگسالی ثروتمند شود یا حداقل یاد بگیرد که چگونه پول خود را مدیریت کند، این درس ها را از سنین پایین شروع کنید.

سوالات متداول

1- چرا بعضی از بچه ها از جیب پدر و مادرشان پول می گیرند یا از همکلاسی هایشان پول می دزدند؟

گرفتن پول از جیب والدین به دو دلیل اتفاق می افتد: دریافت نکردن پول کافی یا زیاد. بچه ها از مفهوم دزدی چیزی نمی دانند به همین دلیل به قصد دزدی از جیب والدین خود پول نمی گیرند. آنچه شما باید به فرزند خود بیاموزید این است که از منابع مالی خود راضی باشد و از منابع مالی دیگران استفاده نکند.

2- آیا می توان با کمک دوره ها و کلاس های مربوط به قناعت به کودکان آموزش داد؟

متاسفانه در کتاب های درسی کودکان دبستانی جایی برای آموزش لذت وجود ندارد. این کودکان هیچ آموزش دقیقی در زمینه لذت و عدم اسراف نمی بینند. علاوه بر این، قناعت چیزی نیست که بتوان در یک جلسه یا یک کلاس سخنرانی آموخت. قناعت باید در طول زمان و در روند زندگی اقتصادی به کودک آموزش داده شود.

3- در یادگیری رضایت فرزندم چگونه رفتار کنم؟

مهارت های کلامی شما در آموزش کودکان بسیار مهم است. شما باید با کودک خود به زبان ساده صحبت کنید. از او بخواهید که پولش را مدیریت کند. به جای تنبیه از تشویق استفاده کنید و به پیشرفت کوچک فرزندتان توجه کنید. اگر در این زمینه مشکل دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید